شمع موتور خودرو یک قطعه کوچک است اما وظیفه بزرگی را بر عهده دارد و تاثیر مستقیم بر روی عملکرد موتور می‌گذارد. شمع عمر مفیدی دارد که پس از آن باید تعویض و با شمع جدید جایگزین شود.

وقتی شمع عملکرد خود را از دست بدهد، مشکلاتی در عملکرد موتور ایجاد می‌شود که با توجه داشتن به آنها، از لزوم تعویض شمع آگاه خواهید شد.

در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که نشان دهنده فرا رسیدن زمان تعویض شمع هستند.

روشن شدن چراغ چک

پوسیدگی شمع به ویژه در خودروهای مدرن، می‌تواند با روشن شدن چراغ چک همراه باشد. اگر چراغ چک به صورت چشمک زن عمل می‌کند، سریعا اقدام به تعویض شمع نمایید چراکه احتمال رخ دادن آسیب های جدی وجود دارد.

بهتر است شمع را به صورت مرتب و پس از طی کردن مسافت مشخصی بر اساس توصیه کارخانه سازندهد تعویض نمایید تا هزینه‌های بیشتری برای این قطعه نسبتا ارزان قیمت به وجود نیاید.

دور درجا نامنظم

نامنظم بودن دور موتور در هنگام درجا کار کردن خودرو، و حتی آلودگی بیش از اندازه می‌تواند نشان دهنده فرسوده شدن شمع باشد.

مشکل در استارت زدن

وظیفه شمع ایجاد احتراق برای موتور و تولید قدرت است. شمع قدیمی یا پوسیده کار سخت‌تری برای انجام دادن وظیفه خود دارد. اگر خودرو شما به هنگام استارت زدن، دچار مشکل می‌شود و همانند همیشه عمل نمی‌کند، احتمالا باید شمع را تعویض نمایید. البته باتری هم در مورد استارت زدن تاثیر گذار است و باید ابتدا از شارژ بودن باتری اطمینان حاصل نمایید.

بالا رفتن مصرف سوخت

اگر شمع پوسیده یا قدیمی شده باشد، نمی‌تواند به خوبی سوخت وارد شده به محفظه احتراق را به مرحله احتراق برساند. همین عملکرد نامناسب موتور می‎‌تواند موجب بالا رفتن مصرف سوخت شود. بنابراین اگر بیش از حد معمول به پمپ بنزین مراجعه می‌کنید، بهتر است نگاهی به شمع موتور بیندازید.

ناک زدن و لرزیدن موتور

از آنجا که اختلال در عملکرد شمع، عملکرد موتور را هم دچار اختلال می‌کند، امکان ناک زدن، لرزیدن و ایجاد صدای اضافی از موتور وجود دارد. بنابراین در صورت مشاهده این علائم، شمع موتور را چک کنید.

شتاب گیری ضعیف خودرو

شما با وضعیت شتاب گیری و عملکرد خودرو خود آشنا هستید. بنابراین اگر شتاب خودرو شما مانند همیشه نبود، شمع‌ها را چک کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

به دستورالعمل کارخانه توجه کنید

در هر کدام از بخش‌های مربوط به نگهداری خودرو، بهتر است همواره به دستورالعمل کارخانه سازنده توجه داشته باشید. بنابراین شمع خودرو خود را در بازه تعیین شده توسط کارخانه تعویض نمایید.

منبع:ماشین ۳

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!