بلافاصله بعد از سوار شدن به خودرو کولر را روشن نکنید.

بر اساس تحقیقات، اجزای داخلی کابین از جمله روکش صندلی‌ها، روکش درها و داشبورد و سایر قطعات، در اثر تابش نور آفتاب، گازی سمی و سرطان‌زا تولید و ساطع می‌کنند که بوی آشنایی هم دارد.

حتما در فصل گرما هنگام سوار شدن در خودرویی که زیر آفتاب بوده، متوجه بویی شده‌اید که گاهی هم آزاردهنده است اما باید توجه کنید که این بو ناشی از گازهای سمی است و باید قبل از روشن کردن کولر و با باز گذاشتن پنجره‌ها آن را از فضای داخل ماشین خارج نمایید.

این گاز ناشی از ماده بنزن است که در تولید قطعات مذکور به کار می‌رود و در هنگام گرما با شدت بیشتری ساطع می‌شود. البته باید این نکته را متذکر شویم که بنزن به صورت عادی در هوا و نیز بسیاری از مصنوعات مورد استفاده ما وجود دارد.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که این گاز خطری ایجاد نمی‌کند ولی بهتر است هنگام سوار شدن در خودرو پس از آنکه مدتی در زیر آفتاب بوده، شیشه‌ها را پایین دهید و اجازه دهید تا هوای نامطبوع داخل کابین خارج شود. این دقیقا همان کاری است که در کشورهای پیشرفته‌ای چون ایالات متحده توسط مردم صورت می‌گیرد.

کولر خودرو را در دور موتور پایین روشن کنید.

سعی کنید کولر خودرو را در دور موتور پایین و با سرعت کم روشن کنید تا از آسیب رسیدن به كلاچ كمپرسور جلوگيري شود. بلافاصله پس از روشن کردن کولر، سرعت فن را بالا ببرید تا هوای گرم انباشته شده در لوله های تهویه به سرعت خارج شود.البته خاموش کردن کولر در هر سرعتی بلامانع است و خطری به همراه نخواهد داشت.

کولر خودرو

کولر خودرو مراقبت می خواهد

به دلیل اینکه کولر خودرو مکانی مرطوب است بستری بسیار مناسب برای رشد انواع قارچ ها، میکروب ها و کپک هاست و به همين دلیل تمیز کردن آن با اسپری های مخصوص و یا تعویض فیلتر آن امری ضروری است. استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ‌ها و آلودگی‌ها هوا را تا 80 درصد کاهش می‌دهد. در فصول دیگر سال هم باید هر ماه کولر خودرو روشن شود تا از رسوب کردن گاز کولر درون مخزن جلوگیری شود.

رابطه مصرف سوخت با روشن کردن کولر

سیستم تهویه مطبوع خودرو توسط تسمه به کمپرسور موتور متصل می‌شود که زمان استفاده از کولر، همزمان با افزایش فشار بیشتر به موتور مصرف سوخت نیز بیشتر می‌شود. براساس نتایج به دست آمده، به طور متوسط 4 تا 5 اسب بخار از قدرت موتور برای راه‌‌اندازی و فعالیت سیستم تهویه مطبوع اختصاص پیدا می‌کند و به همین دلیل است که به طور محسوسی شاهد تنبل شدن موتور در حالت کولر روشن خواهیم بود. میزان افزایش مصرف سوخت نیز در این حالت به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر می‌شود.

روشن بودن کولر در سرعت‌های بالا باعث افزایش مصرف بنزین نمی‌شود

بر خلاف تصورات بسیاری از افراد ،  استفاده از کولر در حین توقف یا سرعت پایین مصرف بیشتری نسبت به رانندگی در بزرگراه ها و با سرعت بالا دارد. بستن شیشه ها و استفاده از کولر به دلیل افزایش آیرودینامیک مصرف بنزین کاهش می یابد. به همین دلیل در سرعت های بالا استفاده از کولر نسبت به باز کردن شیشه ها ارجحیت دارد.

در هوای آلوده از گردش داخلی کولر استفاده شود

استفاده از دکمه گردش داخلی کولر در فضای شهری به ویژه در ترافیک ها و یا در تونل‌ها، مانع از ورود دود و غبار به داخل خودرو می شود. همچنین  استفاده از دکمه گردش داخلی کولر موجب زودتر سرد شدن هوای داخل کابین می شود. 

گاز کولر خودرو

وقتی که خودروی شما عملکرد خوبی از نظر خنک کردن هوای درون اتاق ندارد، باید گاز کولر را شارژ کنید. شارژ به موقع و صحیح گاز کولر ماشین می تواند به افزایش کارایی و عمر کولر و قطعات مرتبط با آن کمک کند. خودروهای امروزی از گاز R134a استفاده می کنند و به دلیل این که ممکن است سیستم تهویه ماشین شما دچار نشتی یا ایراد باشد توصیه می شود از یک مکانیک یا فرد حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.

به طور میانگین باید هر 4 یا 5 سال یک‌بار نسبت به شارژ گاز کولر اقدام کنید. در صورتی که پس از چندماه احساس کردید میزان گاز کولر کم شده، باید نسبت به رفع مشکل موجود در سیستم تهویه‌ی خودرو اقدام کنید.

چرا کولر خوردو باد گرم می زند؟

در برخی مواقع کولر خودرو عملکرد درست خود را از دست می دهد و باد گرم می زند. از دلایل این امر می توان به شل شدن تسمه کمپرسور،اتمام گاز کولر، مسدود شدن کندانسور، خرابی فن رادیاتور، نشتی لوله‌ها و … اشاره کرد.

منبع: ماشین 3

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!